Friday 25 August 2017

Principale Hakim Sendiri Dalam Hukum Forex


Dewasa ini Semakin maraknya perbuatan principale Hakim sendiri di Negara Indonesia. Aktivitas Warga Masyarakat Dalam menanggapi fenomena kerawanan Sosial memang mencakup banyak Hal, seperti mempersenjatai Diri, siskamling meningkatkan, ronda, membentengi pemukiman dengan Tembok Tinggi, membayar satuan pengaman dan lain-lain. Di Tengah Suasana dan Atmosfer seperti Itulah kita mendapati sikap petugas keamanan yang Mulai tegas terhadap penjarah, seperti Dalam pemberitaan Juga Selalu menampilkan adanya para Warga yang memukul para pelaku kejahatan seperti pencurian dan pemerkosaan. Bahkan ada yang Kasus maling motore Gagal maling, Warga tetap memukul pelaku tersebut sampai Babak Belur. Dalam Kamus Besar indonesiano Pusat Bahasa Edisi Keempat (2008), principale Hakim sendiri diartikan sebagai menghakimi orang lain Tanpa mempedulikan hukum yang ada (biasanya dilakukan dengan pemukulan, penyiksaan, pembakaran, DSB). Berarti Segala Hal penyiksaan yang dilakukan pada Warga terhadap para pelaku Tanpa melalui prose yang sesuai hukum dapat dikatakan sebagai perbuatan principale Hakim sendiri. Dari pandangan Itulah Perlu adanya peraturan yang tegas Dalam menghadapi fenomena yang terjadi di Masyarakat terhadap adanya perbuatan principale Hakim sendiri. Hukum DALAM BELA paksa Di Indonesia, peraturan perundang-Undangan Kita, khususnya Kitab Undang-Undang Hukum Pidana (KUHP) Belum mengatur Secara khusus mengenai principale Hakim sendiri. tetapi Akan, Bukan berarti KUHP Tidak dapat diterapkan sama sekali jika terjadi perbuatan principale Hakim sendiri. Dalam konteks pembicaraan ini kita Melihat bagaimana ketentuan hukum pidana mengatur mengenai pembelaan diri seseorang menghadapi kejahatan yang menimpa. Apakah tewasnya cantato tersangka dapat dijustifikasi hukum Pasal 49 ayat (1) Kitab Undang-undang Hukum Pidana (KUHP) menyatakan, Barang Siapa melakukan perbuatan, Yang terpaksa dilakukannya untuk mempertahankan dirinya atau diri orang rimasto, mempertahankan kehormatan atau harta benda sendiri atau kepunyaan orang Lain , dari Serangan Yang melawan hukum dan mengancam dengan Segera pada Saat ITU Juga, Tidak boleh dihukum8221. Sesuai dengan rumusan ITU, pembelaan diri Tidak Boleh melampaui Batas yang ditentukan, kecuali apa Yang ditetapkan Dalam ayat (2) Dari Pasal yang sama, yang berbunyi, Melampaui batas pertahanan yang sangat Perlu, Jika perbuatan ITU sekonyong-konyong dilakukan Karena perasaan terguncang dengan Segera pada Saat itu Juga, Tidak boleh dihukum. Pasal 49 KUHP mengatur mengenai APA yang dikenal Dalam hukum pidana sebagai bela paksa (ayat 1) dan bela paksa lampau batas (ayat 2). Dengan menggunakan dasar penghapus pidana pada Pasal ITU, orang yang terpaksa melukai pencuri misalnya dapat Tidak dipidana asal tindakan ITU sesuai dengan Unsur-Unsur bela paksa tersebut. R. Soesilo (1988) menyatakan bahwa orang dapat mengatakan bahwa dirinya Dalam keadaan darurat8221 dan tidak dapat dihukum ITU Harus dapat memenuhi Tiga condizioni Costi. Pertama, perbuatan ITU Harus terpaksa untuk mempertahankan (membela). Pertahanan atau pembelaan ITU haruslah amat Perlu, boleh dikatakan Tidak ada Jalan lain. Harus ada keseimbangan Antara pembelaan yang dilakukan dengan serangannya. Untuk membela kepentingan yang Tidak berarti misalnya, orang Tidak boleh membunuh atau melukai orang Lain. Bila penyerang dapat dibuat Tidak berdaya misalnya, berarti pembelaan dengan kekerasan ITU Tidak dapat dipandang sebagai bela paksa. Kedua, pembelaan ITU Hanya dapat dilakukan terhadap kepentingan-kepentingan yang disebut Dalam Pasal 49 ITU, yaitu Badan, kehormatan (arti seksual Dalam) Dan barang diri sendiri maupun orang giaciuto. Ketiga, Harus ada yang Serangan melawan hak dan mengancam dengan sekonyong-konyong atau ketika ITU Juga. Jika, misalnya seorang pencuri dan barangnya Telah tertangkap, sehingga orang Tidak Boleh membela dengan memukuli pencuri ITU, Karena pada waktu ITU Sudah Tidak ada Serangan sama sekali dari pihak pencuri. Aturan mengenai dasar penghapus pidana ITU Juga dikenal Dalam hukum pidana Negara-negara lain. Dengan aturan-aturan tersebut sebenarnya hukum pidana memberi Suatu sarana normatif kebolehan seseorang membela diri dari Suatu Serangan yang melawan hukum atau Suatu tindak pidana. Namun, tentu Saja agar Hal ITU Tidak dilakukan Secara semena-mena dan melecehkan hukum Serta hak asasi setiap orang, hukum pidana Juga memberi Batasan normatif dengan menyebut condizioni Costi-syaratnya. Jadi, Jika kita Melihat semata-mata Secara hukum Positif, sehingga sindrom principale Hakim sendiri yang Ramai terjadi dan tidak jarang mengakibatkan hilangnya nyawa seseorang (yang mungkin Saja Bukan pelaku sesungguhnya), ITU Sudah Tidak memenuhi ketentuan Lagi. Namun, persoalannya tentu Tidak sesederhana ITU, sebab Kita Juga Perlu Melihat Lebih Jauh pada akar persoalan di Dalam kehidupan Sosial Masyarakat. Berbagai Faktor eksternal Juga berpengaruh. Misalnya kekurang berdayaan petugas Dalam melumpuhkan aksi-aksi penjahat, ketidakmampuan sistem peradilan pidana menurunkan atau menekan Angka kejahatan, kekurang efektifan Lembaga peradilan Dalam membuktikan kesalahan pelaku atau kekurang berhasilan Lembaga pemasyarakatan Dalam meresosialisasi. PIDANA BAGI PELAKU PRINCIPALE HAKIM sendiri Dalam Undang-Undang no. 39 tahun 1999 Tentang Hak Asasi Manusia Pasal 4 dan 33 ayat (1) Yang di mana apabila kedua Pasal tersebut disimpulkan bahwa perbuatan principale Hakim sendiri merupakan Suatu tindakan yang bersifat melawan hukum Juga dan melanggar hak asasi manusia. Dalam Hal terjadinya tindakan principale Hakim sendiri, Bagi korban tindakan tersebut dapat melaporkan kepada pihak yang berwenang Antara lain atas dasar berikut ketentuan-ketentuan: Pasal 351 KUHP tentang Penganiayaan Dalam penjelasan Pasal 351 KUHP Oleh R. Sugandhi, penganiayaan diartikan sebagai perbuatan dengan sengaja yang menimbulkan rasa Tidak Enak, rasa sakit atau luka. Hal ini dapat diancamkan atas tindakan principale Hakim sendiri yang dilakukan terhadap orang yang mengakibatkan luka atau cidera. Pasal 170 KUHP tentang Kekerasan Dalam penjelasan Pasal 170 KUHP Oleh R. Sugandhi, kekerasan terhadap orang maupun barang yang dilakukan Secara Bersama-sama, Yang dilakukan di Muka Umum seperti perusakan terhadap barang, penganiayaan terhadap orang atau Hewan, melemparkan Batu kepada orang atau rumah, atau membuang-Buang barang sehingga berserakan. Hal ini dapat diancamkan atas tindakan principale Hakim sendiri yang dilakukan di Depan Umum. Pasal 406 KUHP tentang Perusakan Dalam penjelasan Pasal 406 KUHP Oleh R. Sugandhi, perusakan Yang dimaksud mengakibatkan barang tersebut rusak, hancur sehingga Tidak dapat dipakai Lagi atau hilang dengan melawan hukum. Dengan demikian, Bagi korban tindakan principale Hakim sendiri dapat melapor pada pihak kepolisian ATAS dasar ketentuan-ketentuan tersebut di ATAS. Kesimpulan yang dapat diambil dari pembahasan ini Adalah sebagai berikut: Bahwa Dalam melakukan perbuatan, Yang terpaksa dilakukannya untuk mempertahankan dirinya atau diri orang rimasto, mempertahankan kehormatan atau harta benda sendiri atau kepunyaan orang rimasto, dari Serangan Yang melawan hukum dan mengancam Serta memukuli pencuri dengan Segera pada Saat itu Juga, Tidak boleh dihukum. Dalam perlakuan principale Hakim sendiri Telah melanggar hak asasi manusia dan juga dapat diancam dengan tindak pidana KUHP. Saran untuk berbagai instansi pemerintah untuk Selalu menyosialisasi tentang kejadian principale Hakim sendiri dan ancaman tindak pidana jika ada terjadi Hal demikian. Juga saran untuk Masyarakat untuk Selalu membuka mata agar Tidak Selalu memukuli para pencuri. Mereka Juga punya hak untuk membela diri dari tuduhan apalagi adanya praduga tak bersalah. 8220Main Hakim Sendiri.8221 Kamus Besar indonesiano Pusat Bahasa Edisi Keempat. Edisi 4. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama, 2008.Terpanggil untuk AKU posta kan Satu articolo mengenai hukum Forex, yang aku petik Dari surfxwave. forummatehukum-forex-vt29.html. Terlalu panjang Lebar forum rantaian tersebut, Jadi AKU ambil yang isi Sahaja. Kalau nak Lebih dettaglio boleh click collegamento YG AKU Bagi Tadi. incollare AKU copia dan kan seperti di bawah. Saya terpanggil untuk menjawab Pertanyaan Tentang Hukum Forex Seperti E-mail dibawah. Salam en Ghazali nama saya Yusri ingin bertanya dengan en dari Segi forex ni8230. Bukan saya kata haram..tp dari kenyataan yang di Buat Oleh Ustaz Zahiruddin Pakar Syariah. Disini saya ada attachkan sekali Antara yang menyatakan hukum forex yang Tidak boleh. Jika SURFWAVE menjalankan Perniagaan mengikut kaedah islam insyallah ramai org akan Bersama. WALAHU AKLAM Yusri (017 xxxxxx) HAMBA YANG Ingin Tahu SILA BUKA WEB RICERCA tentang hukum FOREX DALAM ISLAM. MAAF Jika ADA TERKASAR BAHASA. SELAMAT BERPUASA Mengenai bab forex ini. hukumnya HARAM kalau kita mengaji Lebih sikit. kita akan dapati Forex Scambio Adalah HARAM. Dlm forex ini Ada 3 Benda YG kena ambil perhatian. 1. Metodo 2. interesse 3. leva 1. metodo OK, individuare dibenarkan ma selain dari posto Adalah haram 2. swap. No swap. Kira passare. basta principale intraday 3. Leverage tang Sini sangkut. TAPI kalau nak principale Juga kena Pakai leva 1: 1. Baru hukumnya Jadi Harus. Hukumnya menjadi Harus jika kita menepati ketiga-Tiga condizioni Costi dibawah 1. Spot 2. Nessun Swap 3. Leverage 1: 1 Kalau ketiga-Tiga condizioni Costi diatas tak dapat dipatuhi. hukumnya HARAM prima tahniah kepada SDR Abu muaz di ATAS pandangan n buah fikiran Buat pencambahan ilmu di sini. saya bukannya Arif sangat Pasal forex ni cuma sedikit sebanyak saya ambil Peduli GAK ​​sebab org dok Tanya kat saya Pasal benda nie. sepanjang pembacaan Serta pandangan saya hal ini forex Juga seperti hukum feqh yang xdijelaskan Secara nyata hukumnya Secara qatie dari Corano, Sunna Serta ijma, Akan senantiasa berubah-Ubah dan mengikut keadaan semasa. saya ambil contoh tentang penggunaan kad kredit yang dibayar Secara ansuran Masih ada yang percentuale kena, ipermercato supermercato Yang dimiliki non musulmano (Ada Jual Arak), pelaburan-pelaburan Syarikat Milik kerajaan yang Masih gunakan konvensional sistem Serta pelaburan n lain-lain lagi. tapi bukanlah saya nak sokong YG forex principale 100 Cuma kena amik perhatian Juga apa yang Telah dibincangkan Secara semasa Oleh ulama2 fiqh hari nie tentang halal haram yang Boleh kita jauhi cuma sekarang bagaimana Kita nak islamkannya. sebab hari nie majoriti ekononmi dikuasai kapitalis Hatta orang Kaya di Negara arabo terlibat Juga BYK, Inilah Yang Perlu kita fikirkan bagaimana nak memperbaiki keadaan hari nie seperti salah seorang YG beri komentar Andai Ekonomi dunia ini dikuasai orang islam yang berpegang Teguh dengan Corano n Sunnah insyaallah semuanya ok. setakat ini Sahaja maaf Andai x kena Konsep leveraj yang disediakan Oleh broker forex sebenarnya wujud Dalam Islam. L'Islam Tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan yang tiada Unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan Oleh orang Bukan Islam. Leveraj forex merupakan jaminan (pertolongan) sementara Yang diberikan Oleh broker forex. Ianya boleh dikatakan Juga kontrak sementara Antara commerciante del forex broker di dan selagi commerciante tersebut Masih mempunyai ekuiti Dalam akaun mereka. Trader Hanya boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka Sahaja dan mengikut yang mereka persetujui dengan mediatore mereka. Bagi akaun Islamik, broker forex Tidak mengenakan atau memberikan apa-APA faedah ATAS jaminan mereka. Dengan jaminan mereka kita dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan Kita. Broker forex Adalah orang tengah Antara Antarabangsa banca-banca (institusi) dan pedagang Kecil (rivenditore). Mereka membeli (qoute) Dari institusi dan menjual Balik (reqoute) kepada pedagang Kecil. Biasanya jualan balik Adalah munasabah Antara 3-10 mata Sahaja. Di Sini lah mereka membuat keuntungan. Prose ini Adalah dibenarkan Oleh Islam. Ianya Bukan riba. (Ada yang terkeliru menyatakan Jual beli Adalah Juga sama riba). Pandangan professor Kewangan Islam Saudarai, Kalau Kita mengkaji banyak pandangan Dari Pakar-Pakar kewangan islam yang terlibat langsung dengan kewangan islam dan pernah membentang Kertas Kerja di forum kewangan islam. Majoriti bersetuju menyatakan leva Adalah Harus (ammissibile). Seperti kata professor Humayon Dar, direttore generale di Dar Al Istithmar a Londra (Esamina gli aspetti della Shariah dei fondi hedge islamici emergenti). . Shariah non ha problemi con leva fino a quando viene raggiunto attraverso il debito islamica. Leverage non è una preoccupazione Shariah, piuttosto si tratta di una questione economica. Rujuk: islamicfinanceandbanking. blog. mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, saya mengambil contoh leva Dalam akaun islamik FXOpen leva yang dikenakan Tidak dikenakan sebarang interesse (senza interessi). Juga kalau kita durante la notte gioco di parole Tidak interesse ada apa-APA (berbanding convenzionale interesse dikenakan kalau durante la notte). Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak YG Mahir dan terlibat Secara langsung Dalam kewangan islam. Bukan sekadar merujuk graduan scapolo yg Baru balik dari Universiti di Jordan dan Kerja 2-3 tahun di institusi kewangan islam dan Tukar Jadi pensyarah di uiam. Kemudian Buat hukum Tanpa perbincangan. hadith Dhaif sebagai hujah pengharaman. Saya ingin berkongsi pengetahuan tentang Satu Lagi hadith Yang terputus sanad (Dhaif) YG dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjual sesuatu yang Tidak di Dalam milikmu. (Riwayat Abu Daud, 3504 3283) Rujuk Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3 Februari 2008. Adalah terjemahan langsung Satu hadith yang masyhur la tabi ma laysa indak Beberapa ISU Telah dibangkit berkenaan hadith ini. Salah satunya tentang percanggahan rantaian sanadnya. Al Bukhari Dan Muslim Tidak pernah merekodkan Dalam koleksi mereka walaupun di Più antaranya Ab Dawd e Al Tirmidhi, ada merekodkannya. Percanggahannya Adalah seperi berikut: 1. Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal e Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan Oleh Jafar ibn Abi Wahshiyah, dari Ysuf ibn Mahak, dari Hakim Ibn Hizam, manakala yang keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala koleksi di Più menyatakan antara Ysuf e Hakim. Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan nama pertengahan langsung Tidak diketahui (la yuaraf). 2. Berkenaan periwayat Utama Hadith ini, Hakim Ibn Hizam, dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal). Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau Antara periwayat Yang boleh dipercayai (affidabile al thiqqat). Sementara al Nasa82178217i Telah merakamkan cuma Satu Hadith yang diriwayatkan Oleh beliau, di Più menyatakan beliau Adalah 8220obscure8221. I future su merci:: Rujukan un'analisi legale islamico Mohammad Hashim Kamali en. wikipedia. orgwikiMohammadHashimKamali --------------------------------- ----------------------- (perkataan: Majhul al-Hal (dinamakan Juga al-Mastur) Definisi: Perawi yang diriwayatkan daripadanya Oleh dua orang atau Lebih tetapi Tidak ditawsiqkan Hukum periwayatannya:... Tidak diterima mengikut pendapat yang Sahih di sisi majoriti ulama Adakah hadisnya ITU mempunyai nama khusus hadisnya ITU Tidak mempunyai nama khusus tetapi diletakkan di bawah hadis Dhaif Rujukan:. darulkautsarpenghadi bahasanKedua: --------- -------------------------------------------------- ---- (Nota:. Saya Tidak pernah memandang rendah pada hadith Dhaif Cuma menyatakan bahawa hadith Dhaif Tidak boleh dijadikan hukum Dalam soal halal haram dan Gli effetti dell'utilizzo deboli hadith:... islamwebver2archive ngEampid139248 wallahu Alam Bukankah leveraj dan margine di negoziazione saling berkait. Ibarat Kuku dengan isi. Kalau ikut pemahaman saya, trading a margine Saham gunapakai pinjaman ada riba Sahaja HARAM. Kalau tiada riba, Jadi HALAL. Secara amnya margine di negoziazione (leverage) HALAL Tanpa ada riba. Sebenarnya Dalam akaun Islamik forex, margine tradingnya LANGSUNG Tidak kena guna riba. Malah broker forex Telah Dulu merealisasikan prinsip-prinsip Qard Al Hassan (bella prestito) berbanding bancario Yang berjenama perbankan Islam Tidak kira di Malesia atau Luar Negara. Kalau ada gioco di parole, ianya agak Terbatas ruang lingkupnya seperti: Rujuk: dib. aeencommunityservicequrad. htm Insya Allah. Saya Akan huraikan tentang Qard Al Hassan pada kesempatan lain. Berkenaan pula Risiko, pasaran Andai Tidak menyebelahi kita, kita Masih fermata ada perdita sebagai penyelamat. Andai kita Tidak menggunakan arrestare la perdita di gioco di parole, broker forex mengamalkan Fakta 3: Nessun addebito Balances Il rischio è limitato solo ai fondi in deposito. Perché non ci sono richieste di margine nel forex trading, per la vostra protezione il broker si chiuderà automaticamente tutte le posizioni aperte se il valore del conto scende sotto il livello del margine richiesto. Pensate a questo come un, arresto automatico finale. In realtà, non avrai mai perdere più denaro di quello che hai nel tuo account Janganlah Susah-susahkan hati Pasal forex ini haram ke halal. ianya Harus. YG Uzar komenkan Adalah Pasal leva. leva dlm forex menepati hukum syarak. XDE riba. kena yakinkan Diri YG ianya menepati hukum syarak. Tanpa keyakinan boleh jatuh syubhah pula. YG penting Pakai account gratuito islamico conto swap. kan BYK mediatore YG conto islamico tawarkan. era-era ITU Adalah syaitan bisikan. sedangkan hukum Dagang forex dan penggunaan leveraj Adalah Harus halal. yakinkan Diri Baru hati Jadi tenang. Kerja Jadi Senang. Apa-APA gioco di parole saya tiada kuasa menjatuhkan hukum HALAL HARAM. Saya Cuma Tolong menerangkan APA yang saya fahami Selama ini megenai perkara tersebut. Yang ada kuasa ialah MAJLIS FATWA Kebangsaan. Jikalau MAJLIS FATWA Kebangsaan mengeluarkan FATWA di Malesia ini menerangkan yang Forex trading ini HARAM. Maka berhentilah. Sehingga sekarang tiada apa2 FATWA dikeluarkan Oleh MFK mengenai FOREX. Di Dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata Bil maaani (Pengajaran (hukum) Bukan diambil dari Segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Nell'Islam per verificare le cose che sono HALAL o HARAM non è dal significato diretto della terminologia, ma da come it8217s fatto. Daripada Penasihat SyarieSharie Advisor KODANA Berhad. Waalaikumussalam w. b.t .. Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan yang diajukan dan sokongan kepada ruangan forum ini. Memang semalam ada persoalan tentang leva. Oleh kerana soalan tersebut Telah menyebut nama seseorang, pihak pengurusan Telah membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita Lebih Telus dan tidak menyentuh mana-mana pihak. Akhlak Dan kesatuan Adalah penting Dalam Islam dan Bukan perpecahan Serta pergaduhan yang dianjurkan. Terima kasih ATAS keperihatinan Saudara ITU. Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadang untuk menterjemahkan definisi LEVERAGE mengikut istilah Perniagaan yang memeningkan Kepala kerana ianya berbeza mengikut penggunaan di Dalam sesuatu urusniaga. LEVERAGE yang berlaku Dalam perdagangan FOREX Adalah come guadagnare di più con meno berikut sebagaimana: - Sebagai contoh. kita mengambil urusniaga matawang Asing yang melibatkan matawang GBPUSD. Sekiranya kita membuka akaun USD1,000 dan kita ingin membelimenjual 1 lotto GBPUSD, piattaforma pihak sepatutnya akan memotong USD100 dari kita akaun sebagai modale pusingan. Tetapi sekiranya leva, piattaforma Hanya akan memotong USD50 untuk modale pusingan 1 lotto tersebut. Ini merupakan kemudahan dan diskaun yang piattaforma pihak diberikan Oleh untuk meringankan modale pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini Sahaja. Inilah yang dikatakan leva dan keistimewaan ini Hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini Sahaja. Akaun mini ialah jumlah akaun yang kurang Dari 50.000 dollari. Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi 50.000 dollari ke ATAS, keistimewaan ini Tidak diberikan kepada pedagang (commerciante). Yang palizzata penting didalam perdagangan forex ini ialah setiap urusniaga yang dibenarkan Serta kerugian maksimum yang akan ditanggung Oleh pedagang Tidak akan melebihi dari jumlah pusingan modale yang terdapat di Dalam akaun mereka. Sebagai contoh, sekiranya eun membuka akaun yang bernilai USD1,000 anda Tidak akan menanggung sebarang kerugian melebihi modale tersebut iaitu USD1,000 Walau apapun leva yang anda perolehi dari pihak piattaforma dan kerugian anda sama sekali Tidak akan berganda dari complessive degli ospiti modale yang anda laburkan. Dengan ini leva Tidak menjadi halangan mengikut hukum Syara Dalam perlaksanaannya kerana ianya merupakan diskaun atau keistimewaan yang diberikan kepada pedagang. Ini hanyalah kemudahan yang diberikan Oleh pihak piattaforma dengan di prezzo yan Lebih rendah kepada pedagang yang mempunyai modale yang Kecil (mini akaun) iaitu akaun Yang Yang modalnya kurang Dari 50.000 dollari. Saya berharap penerangan saya yang ringkas ini dapat merungkaikan Segala kekeliruan dan pemahaman yang SILAP tentang leva yang Timbul dewasa ini dan juga menjawab kepada persoalan hukum tentang leva ITU sendiri. Di Dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata Bil maaani (Pengajaran (hukum) Bukan diambil dari Segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Sekian. Wassalam. Haji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat SyarieSharie Advisor KODANA Berhad.

No comments:

Post a Comment